جرثقیل نیمهسنگین ۹۰ تنی فولاد مبارکه اصفهان که در اثر کارکرد بالا دچار استهلاک و از مدار خارج شده بود، با اتکا به دانش فنی بخشهای مختلف فولاد مبارکه و شرکتهای داخلی مورد بازسازی و بهینهسازی قرار گرفت و مجدداً برای پشتیبانی از تعمیرات خطوط تولید به کار گرفته شد.
رسول
شفیعزاده، مدیر حملونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه، ضمن تأیید این خبر گفت:
این عملیات تعمیراتی برای نخستین بار با تکیهبر توان داخلی و کارگروهی
متشکل از واحدهای تعمیرگاه ماشینآلات حملونقل (تعمیرگاه دیزلی)، دفتر فنی
حملونقل، بازرسی فنی، ایمنی فنی مرکز، تعمیرگاه و تعمیرات مرکزی، شرکت
بازرسی صحتسنج سپاهان و شرکت تعمیراتی پویاماشین در مدت 150 روز کاری در
تعمیرگاه ماشینآلات حملونقل فولاد مبارکه انجام شد و جرثقیل نیمهسنگین
90 تن مِلکی (TADANO) پس از بازسازی مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
وی
افزود: با بازسازی و بهروزرسانی موفقیتآمیز این جرثقیل، علاوه بر اینکه
دانش فنی تعمیر و بازسازی این قبیل مکانیسمها در فولاد مبارکه با کمترین
هزینه نهادینه شد، درعینحال این مکانیسم که به دلیل کارکرد زیاد و کاهش
ایمنی از سرویس خارج شده بود، بازسازی و برای پشتیبانی از تعمیرات خطوط
تولید آمادهسازی شد.
در همین زمینه، محسن قاسمی، سرپرست تعمیرگاه
دیزلی مبارکه عنوان کرد: با عنایت به اینکه واحد تعمیرات مکانیسمهای
حملونقل فولاد مبارکه (تعمیرگاه دیزلی) رسالت تعمیر و نگهداری مکانیسمهای
ملکی شرکت را به عهده دارد، در ابتدای سال 1402 حسب سیاستگذاریهای ناحیه
حملونقل و پشتیبانی در راستای وظیفه و رسالت قسمت مبنی بر بازسازی و رفع
مغایرتهای ایمنی مکانیسمهای ملکی فولاد مبارکه، تعمیر اساسی و نوسازی
مکانیسم مهم و کاربردی جرثقیل90 تنی در دستور کار قرار گرفت.
وی
افزود: این پروژه در چهار محور اصلی نیروی محرکه، برق و الکترونیک،
هیدرولیک و سیستم باربرداری تعریف و پیادهسازی شد. در فاز اول، نسبت به
تعمیر اساسی دو عدد موتور بالا و پایین اقدام شد. در ادامه، تمامی سیستم
برقکشی و مصرفکنندهها اعم از کولر، بخاری، آمپرها و... با هدف ارتقای
این جرثقیل تعویض و بهروزرسانی شد. در گام بعدی، علاوهبر موارد یادشده،
تجهیزات و مدارهای هیدرولیکی مستهلک و فرسوده که بهدلیل عمر بالا و انجام
تعمیرات سطحی و اضطراری دچار مشکل جدی شده بودند، بازسازی شد.
قاسمی
گفت: در فرایند این عملیات، یکی از مهمترین و ارزشمندترین دستاوردها
نهادینه شدن دانش فنی تعمیر و بازسازی این قبیل جرثقیلها در فولاد مبارکه
بود. یکی دیگر از اقدامات انجامشده و تجارب بهدستآمده در این پروژه
پیرامون آسیبدیدگی پفکی انتهای بوم اصلی جرثقیل بود که در این خصوص با
برشکاری قسمتهای آسیبدیده و تحلیل متریال دکل نسبت به نقشهکشی قسمتهای
موردنظر و ساخت قطعات جایگزین با ابعاد مشابه توسط قسمت اسکلت فلزی واحد
تعمیرگاه مرکزی اقدامات لازم انجام شد و در ادامه، جوشکاری قطعات با توجه
به WPS تهیهشده و زیر نظر واحد بازرسی فنی با انجام تست جوش و صدور
گواهینامه با موفقیت انجام شد.
فرهاد حسینی، منجزی رئیس حملونقل
مبارکه بیان کرد: در انجام عملیات تعمیرات نواحی و تعویض تجهیزات و قطعات
یدکی به مکانیسمهای خاصی نیاز داریم که بدون آنها امکان انجام کارها میسر
نیست؛ بنابراین در فضای تحریمها خوشبختانه توانستیم با همت کارگروه
یادشده به این موفقیت نائل شویم و از خروج مبالغ قابلتوجهی ارز برای خرید و
واردکردن تجهیز مشابه و همچنین از خارج ماندن دستگاه از سرویسدهی جلوگیری
شد.
منبع خبر :
https://www.madannews.ir/